40 jaar
Het is veertig jaar geleden dat de ramp met
de kerncentrale in Tsjernobyl plaatsvond. Of ik het nieuws op de radio
hoorde, op het journaal of op het
jeugdjournaal (destijds misschien nog met Leonie Jansen), dat weet ik
niet meer. Ik geloof dat we een tijd geen groente uit eigen tuin
mochten eten. Zoiets.
Ik was negen jaar destijds en zat op basisschool De
Wegwijzer. Wat was destijds het ergste dat je kon overkomen? Een slecht
cijfer voor rekenen (maar dat had ik nooit), of dat we ringen moesten
opduiken van de bodem van het zwembad (want dat kon ik niet).
Nu ben ik veertig jaar ouder, heb zelf in het laboratorium
regelmatig met radioactivieve stoffen gewerkt, en ken de gevaren als
het misgaat. De opruiming is nog steeds bezig en zal nog tientallen
jaren duren. En kan het gebied dan weer bewoond worden? Nee, dat duurt
nog tienduizenden jaren.
26 april 2026,
Steven Verhelst
Dag van de fietshelm
Vandaag is het aan de KU Leuven de dag van de fietshelm.
Sinds vorig jaar april, bij de eerste universitaire dag
van de fietshelm, draag ik zowat elke dat mijn helm. En sinds november
vorig jaar, toen mijn moeder na een val met de fiets (zonder helm) aan
hersentrauma overleed, stap ik niet meer zonder helm op de fiets.
Ik ben in het verleden een aantal keer gevallen met de
fiets. U kunt in een van de columns op deze blog lezen over mijn
valpartijen.
Je denkt vaak dat je bij fietsen en autorijden in controle
bent. Maar er zijn zoveel externe factoren waarover je geen controle
hebt en waardoor je in een ongeluk terecht kunt komen. Daarom is een
gordel verplicht in de auto. Niemand stelt daar meer vragen over.
Hopelijk geldt dat ook voor fietshelmen in de toekomst.
22 april 2026,
Steven Verhelst
Eerste marathon van Leuven
Vandaag vindt de eerste editie plaats van de marathon van Leuven, na
het succesvol verlopen europees kampioenschap marathon vorig jaar.
Vanwege een knieblessure kan ik nog steeds niet lopen, maar ik ging uiteraard kijken.
Een collega van mij zette wel een heel bijzondere
prestatie neer: in de ochtend liep hij de marathon en in de namiddag de
halve marathon.
Ik zal blij zijn wanneer ik mijn eerste kilometer weer pijnvrij kan lopen.
19 april 2026,
Steven Verhelst
Rotterdam - 3
Ik was nog nooit in de markthal in Rotterdam geweest, vlak bij de kubuswoningen en naast station Blaak.
Toen ik binnenstapte, zag ik Het Kroket Loket. En met de
rendangkroket voegde ik weer een nieuw soort kroket toe aan de
verzameling die ik ooit genuttigd heb.
15 april 2026,
Steven Verhelst
Rotterdam - 2
Ik ging met de trein naar Rotterdam. Eerst op familiebezoek, en aansluitend als toerist. .
14 april 2026,
Steven Verhelst
Rotterdam
Vandaag is de marathon van Rotterdam. Hoewel ik daar ooit ook wel mee
zou willen lopen, vind ik de inschrijvingskosten van 150 Euro
behoorlijk hoog - al is dat nog niets in vergelijking met Londen of New
York.
In Leuven is volgende week een marathon. Daar betaal je 115 Euro. Ook niet weinig.
Maar ik kan helaas niet meedoen, ik zal langs de kant staan om een aantal vrienden en collega's aan te moedigen.
12 april 2026,
Steven Verhelst
Fietsen
Vanwege mijn knieblessure ben ik bij de kinesitherapeut geweest. Nu doe
ik weer 4-5 keer per week oefeningen, en heb ik het hardlopen vervangen
door zwemmen en fietsen. Vandaag zwom ik 1250 meter, en op zondag ga ik
35 km fietsen. Zo blijft mijn conditie enigszins op peil en kan ik
hopelijk later dit jaar weer fit aan de start van een hardloopwedstrijd
verschijnen.
8 april 2026,
Steven Verhelst
Tentamen
Gisteren moest ik tentamen afnemen..Zowat 450 studenten hadden zich
ingeschreven; ze werden verdeeld over twee grote collegezalen.
Mijn eerste tentamen op de universiteit was voor
analytische chemie, en dat ging niet best. Het tweede tentamen -
atoombouw en chemische binding - ging een stuk beter: ik haalde een
tien.
Wat mijn laatste tentamen was, weet ik niet. Ik vermoed Advanced Organic Chemistry.
Nu zou ik het niet meer kunnen, mij voorbereiden voor een examen.
Leren doe je niet voor een tentamen, leren doe je voor het leven.
4 april 2026,
Steven Verhelst
Paddentrek
Hier en daar verschijnen borden langs de weg over paddentrek. Of je traag wilt rijden.
Voordat een automobilist de waarschuwing kan lezen, is hij er al voorbij.
De natuur wordt langzaam verdrongen door de mens.
Niet alleen het leef- en paargebied van de padden is in
gevaar. Ook dat van de wolf, de beer, de olifant, de bonobo. Zowat alle
dieren eigenlijk.
Misschien moeten wij als mensen een stap terugdoen en de natuur teruggeven aan de dieren.
Maar hoe?
2 april 2026,
Steven Verhelst
Geen 1 april
25 jaar geleden had Nederland een primeur. Als eerste land in de wereld
konden mensen van het gelijke geslacht trouwen. Kort gezegd: het
homo-huwellijk, en het was geen 1 april grap.
Nu zijn er tientallen andere landen waar het is
toegestaan. En er zijn veel meer stappen gezet wat betreft
gender-identiteit en acceptatie daarvan.
Helaas zijn er nog veel meer landen waar homoseksualiteit strafbaar is.
En dat begrijp ik niet.
Je bent wie je bent, en laat iedereen zijn of haar seksualiteit gewoon zelf invullen.
1 april 2026,
Steven Verhelst